Rederiet och vårt fartyg


Rederiet

Nordic Yacht Charter startades år 2000 när vi – Patrik Engdahl och Karen Brown – beslutade oss för

att lämna våra internationella uppdrag på det tremastade segelfartyget Amorina. Efter elva år i

Medelhavet och Röda havet ville vi återvända till Sverige för att bygga upp vår egen verksamhet.

Den 23 meter långa motoryachten Merceditas är ett av Stockholms finaste fartyg och grunden för vår

charterverksamhet i skandinaviska vatten. Idag, mer än 20 år senare, är Nordic Yacht Charter ett

välkänt familjeföretag, under ledning av grundaren Karen, som själv sköter allt från bokning till

underhåll – och vid varje charter skapar hon all mat från grunden.

Sönerna Max och Charlie Engdahl är numera delägare, och arbetar med underhåll och service

ombord. Denna säsong kliver den färdigutbildade skepparen Charlie dessutom in som bolagets nya

kapten!

Väljer du Nordic Yacht Charter kan du räkna med högsta kvalitet och service. Vi ser fram emot en

härlig säsong – och att få välkomna nya och tidigare gäster ombord, för en oförglömlig upplevelse i

Stockholms vackra skärgårdsvatten.


Renovering

Renoveringen inleddes i slutet av 1999, då Merceditas placerades i segelfartygsdockan på

Beckholmen i Stockholm för vinterindockning. Där revs hela inredningen ut och vi kunde då

konstatera fartygets verkliga kondition. Skrovet var hårt angripet av rost från insidan och stora delar

av skrovplåten samt delar av köl, spant samt tanktak fick bytas. Under sommaren spacklade vi om

skrovet och däckshuset. Det visade sig vara den mest krävande delen av renoveringen. Under tre

månader lade vi på omkring 900 liter handblandat epoxispackel för hand.

Under tiden som skrovet reparerades, påbörjade vi renoveringen av däckshuset som är byggt i

aluminium. Samtliga fönster monterades ur och dålig aluminium byttes ut, liksom alla de 900 nitar

som förband däckshuset med däcket. När plåtarbetet på Merceditas var färdigt i januari 2000,

blästrade vi skrovet både invändigt och utvändigt. Fyra lager epoxifärg sprutades på för att hålla

rosten borta åtminstone i 15 år.

Väl ute ur dockan under sommaren 2000 flyttades fartyget in till Djurgårdsvarvet. Där byggde vi en

helt ny teakinredning. Karen lackade hela inredningen med tio lager fernissa. En stor del av detaljerna

som var i dåligt skick kromades om.

Efter detta renoverade vi de båda huvudmaskinerna. En maskin var i så dåligt skick att den måste

lyftas ur fartyget för att helt byggas om hos Maskinservice i Gävle. Ett nytt elverk på 16 kW och 380 V

installerades, och rör- och elsystemen byttes.

I april 2001 var renoveringen klar och Sjöfartsverket utförde sin slutbesiktning. Efter att ha varit

fritidsfartyg under sju år fick hon nu tillbaka sitt passagerarcertifikat för 32 personer plus besättning.

Den 28 maj 2001 körde vi vår första charter med nya Merceditas. Renoveringen tog sammanlagt cirka

14000 timmar.